close
تبلیغات در اینترنت
بخشایش در اسلام و مفاد صحی آن

درباره وبلاگ

مطالب پربازدید
نظرسنجي
طراحی قالب وبلاگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟






آمار بازديد
افراد آنلاین : 1
بازديد امروز: 34
بازديد ديروز: 11
بازديد هفته: 67
بازديد ماه: 391
بازديد سال: 2,382
بازديد کل: 20,630
خبرنامه
 ایمیل خود را وارد کنید:

امکانات
آيه قرآن ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سوره قرآن ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
log
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مهدويت امام زمان (عج) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ذکر روزهاي هفته

یک صفت اخلاقی تجویز شده در قرآن عفو وبخشایش است

 

 

عفو پیشه گیر

 

(سوره الاعراف آیه 199)

 

 

 

و جزای بدی مانند آن بدی است و اما اگر کسی عفو کرده اصلاح نمود اجر وی را خدا میدهد

 

(سوره الشوری آیه 40)

 

کسي که اين امر الهى را نپذيرد، عفو نمودن برايش بسيار مشکل است. زيرا به آسانى

عصبانى شده و مرتکب خطا ميشوند. در حاليکه قرآن ميگويد که عفو بهتر از انتقام است 

پس اشخاص با ايمان هميشه بخشنده و صبور ميباشند

 

 

 

خشم خود را فرونشانند و مردم را ببخشند

 

(سوره آل عمران آیه 134)

 

خصلت بخشايش در ايمان داران بسيار متفاوت از کسانى است که مطابق اخلاق قرآن

عمل نمى کنند. حتى اگر کسى ادعا کند که کسى را بخشيده است، باز هم يک مدتى در دل

از عمل وى خشمگين و آزرده ميباشد. و کوشش ميکنند قهر خود را عقب بزنند. در حاليکه

عفو يک شخص با ايمان مخلصانه ميباشد. زيرا آنها ميدانند که انسانها در اين دنيا هميشه در تلاش هستند و از اشتباه مى آموزند، لذا آنها بخشاينده و صبور ميباشند. و ايمانداران حتى وقتى عفو مى کنند که خود شان حق به جانب و طرف مقابل در خطا باشد. و بين گناه کوچک و بزرگ فرق نمیگذارند ممکن است زیان بزرگی به ایشان رسیده باشد اما آنها میدانند که هر چه از جانب خدا است

 

مطابق تحقیقات جدید توسط دانشمندان آمریکایی کسانی که قدرت عفو را دارند از نظر جسمی و روحی سلامت تر هستند دکتر فریدریک لوسکین که دکترای خود را در صحت روانشناسی در پوهنتون استانفورد(منظور فک کنم اکسفورد است)گرفته بالای 253 نفر در سانفرانسیسکو مطالعه نمود وی این اشخاص را برای شش جلسه یکونیم ساعت خواست و عفو و بخشایش را برای آنها توصیه نمود

 

این اشخاص تکالیف کمتری را بعد از عفو نمودن کسانی که به ایشان ضرر رسانیده بودند متحمل گردیدند آنها نه از نظر عاطفی بلکه از نظر جسمی نیز بهتر بودند مثلا اعراض فشارهای روحی مثل دردهای کمر-بی خوابی-سردردی و درد معده نزدشان بسیار کمتر از سابق شده بود

 

در کتاب عفو برای بهبود فریدریک لوکسن عفو را منحیث بهترین نسخه برای صحت و شادمانی توصیف میکند در این کتاب شرح میدهد که عفو چگونه تاثیرات مثبت بالای امید-صبر واعتماد به نفس دارد وی میگوید که قهر تاثیرات مشهودی بالای جسم یک شخص دارد قهر دو مدار بالای ناظم حرارت داخلی اثر سو میکند وقتی کسی با یک درجه خفیف خفگی یا قهر دو مدار عادت کند تمیز درست معمولی و غیر معمولی را نمیتواند در این حالت سطح ادرنالین وی همیشه زیاد تر بوده و وی با آن عادت مینماید ادرنالین اضافی وجود را می سوزاند و تفکر منطقی را مشکل می سازد که این خود باعث خرابی بیشتر وضع میشود

 

به علاوه دکتر لوسکن میگوید که با زیاد شدن بعضی از آنزیم ها در وقت قهر کلسترول و فشار خون را زیاد میکند

 

در یک مطالعه دیگر روی 1500 نفر معلوم شد که انحطاط روانی و امراض روحی در اشخاص با عقیده کمتر است دکتر هربرت هنسن که این تحقیقات را به عمل آورده میگوید عفو جز فیزیولوژی است اگر عفو کنی آن مسئله تو را میخورد نظر به یک مقاله نشر شده در جریده هاوارد قهر برای قلب بسیار مضر است ایچیرو کواچی این موضوع را علمی نشان داد مطالعات وی نشان داد که مردهای پیر بدخو نظر به همسالان خوش خلق شان سه مرتبه زیادتر دچار امراض قلبی میشوند کواچی میگوید که این سه مرتبه شدن خطر امراض قلبی مستقیما ارتباط دارد به قهر زیاد-حس انتقام و خواهش جزا دادن و جنگ کردن

 

محققان معتقدند که آزاد شدن هورمونهایی از سبب فشارهای روحی مصرف اکسیژن عضلات قلب را زیاد میکند چسبندگی صفحات خوب را که باعث لخته شدن خون در رگها میشود زیاد ساخته میشود و بالاخره باعث حملات قلبی میگردد به علاوه سرعت نبض های فشار خون را زیاد میکند و خطر حملات قلبی را زیادتر میکند همچنان قهر و بی رحمی تولید پروتئین های مربوط التهاب را در خون زیاد میکند این پروتئین ها دیواره رگها را سخت ساخته و وقوع امراض قلبی و عایی را بیشتر می سازد

 

تمام تحقیقات نشان میدهد که قهر سلامت انسان را خراب میکند در حالی که عفو حتی اگر برای شخص مشکل هم باشد لذت بخش و نشانه اخلاق عالی بوده اثار مضر قهر را از بین برده و شخص را برای داشتن صحت جسمی و روانی بهتر کمک میکند عفو یک عادتی است که اشخاص را صحتمند نگه میدارد در حالی که هدف اساسی عفو باید راضی کردن خدا باشد مفاد این حقیقت اخلاقی که از نظر علمی ثابت شده است یکی از هزاران مثالی است که دلالت بر حکمت نهفته در قرآن میکند