close
تبلیغات در اینترنت
اگر حضرت مهدی طبق حکم آل داود قضاوت کند، شریعت پیامبر چه می شود؟

درباره وبلاگ

مطالب پربازدید
نظرسنجي
طراحی قالب وبلاگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟






آمار بازديد
افراد آنلاین : 1
بازديد امروز: 8
بازديد ديروز: 9
بازديد هفته: 26
بازديد ماه: 478
بازديد سال: 478
بازديد کل: 21,839
خبرنامه
 ایمیل خود را وارد کنید:

امکانات
آيه قرآن ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سوره قرآن ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
log
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مهدويت امام زمان (عج) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ذکر روزهاي هفته

شیعه می‌گوید: حضرت مهدی علیه السلام پس از ظهور، طبق حکم آل داود قضاوت می‌کند. در اینصورت شریعت حضرت محمدصلی الله علیه و آله که نسخ کننده همه شریعت‌هاست، چه می‌شود؟

پاسخ

شیوه قضاوت حضرت داود این بود که با ذکاوت و هوش سرشار خدادادی، حقیقت نزاع را کشف و طبق علم خود عمل می‌کرد و نیازی به شاهد و بیّنه نداشت.

از برخی روایات استفاده می‌شود که حضرت مهدی علیه السلام نیز در مقام داوری، از همین راه وارد می‌شود؛ چنان که آمده است:

«إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍصلی الله علیه و آله حَکَمَ بِحُکْمِ دَاوُدَ وَ سُلَیْمَانَ لَا یَسْأَلُ النَّاسُ بَیِّنَةً». «(1)»

اکنون پرسش این است: آیا عمل قاضی به علم خود، مغایر با شریعت اسلام است یا یکی از طرق قضاوت در اسلام همین است؟

کسانی که معتقدند قاضی پاکدامن می‌تواند در مقام داوری، به علم خود عمل کند، منکر این نیستند که یکی از ابزارهای قضاوت، بیّنه است، که عبارت است از دو شاهد عادل. نویسنده تصور کرده است عمل به علم، به معنای طرد دیگر ابزارهای قضاوت است، در حالی که این شیوه، توسعه ابزار قضاوت است.

از حسن اتفاق، گروهی از فقهای اهل سنّت معتقدند قاضی در مواردی می‌تواند به علم خود عمل کند. ربیع می‌گوید: مذهب شافعی بر این عقیده است که قاضی به علم خود عمل می‌کند و اگر در این فتوا توقف کرد، به خاطر فساد دستگاه قضاوت است.

ابو یوسف شاگرد ابوحنیفه و مُزَنی پیرو مکتب شافعی برهمین نظریه فتوا داده‌اند. حتی می‌گویند: شافعی در کتاب «امّ» و در «رساله» خود، در حجّیت اصول، بر این مسأله تصریح کرده است.

ابوحنیفه و محمدبن حسن شیبانی می‌گویند: اگر پیش از انتصاب به قضاوت، از جریان آگاه گردد و موضوع نزاع مربوط به قلمرو قضاوت باشد، می‌تواند به علم خود عمل کند. «(2)» هیچ‌کس تصور نکرده است که اگر کسی گفت قاضی می‌تواند به علم خود عمل کند، این به معنای ترک شریعت اسلام و عمل به شریعت منسوخ است.

مشکل ما باگردآورنده پرسش‌ها این‌است که ایشان فاقد آگاهی‌های علمی و فقهی است و گرنه با او به گونه‌ای دیگر سخن می‌گفتیم.

 

پی نوشت:

1- بحارالأنوار، ج 52، ص 320، حدیث شماره 24

2- خلاف، شیخ طوسی، کتاب قضا، مسأله 41، و در این مسأله به مغنی ابن قدامه، ج 10، صص 140 و 141 مراجعه شود.