close
تبلیغات در اینترنت
مهدویت در قرآن - قائم غدیر

درباره وبلاگ

مطالب پربازديد
نظرسنجي
طراحی قالب وبلاگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟






آمار بازديد
افراد آنلاين : 1
بازديد امروز: 27
بازديد ديروز: 17
بازديد هفته: 72
بازديد ماه: 226
بازديد سال: 2,834
بازديد کل: 21,082
خبرنامه
 ايميل خود را وارد کنيد:

امکانات
آيه قرآن ـــــــــــــــــــــــــــــــــ سوره قرآن ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
log
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ مهدويت امام زمان (عج) ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ذکر روزهاي هفته

و من یطع الله و الرسول، فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا.و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند (در قیامت) هم نشین کسانی خواهد بود که خدا نعمت خود را بر آنها تمام کرده. که عبارتند از پیامبران. صدیقان. شهداء و صالحان و آنها رفیقهای خوبی هستند.در این آیه یکی دیگر از افتخارات کسانی که مطیع فرمان خدا و پیامبر باشند بیان شده و در حقیقت امتیازاتی را برای آنها مطرح کرده است و آن هم نشینی با کسانی است که خداوند نعمت خود را بر آنها تمام کرده است.و سپس در توضیح این مطلب و بیان کسانی که خداوند نعمت خویش را برآنها تمام کرده است. اشاره به چهار طایفه می‌کند که در واقع ارکان چهارگانه این موضوع هستند.

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون.ای کسانی که ایمان آورده‌اید صبر بیشه سازید و در برابر دشمنان نیز استقامت کنید و از مرزهای خود مراقبت کنید، و از خدا بپرهیزید. شاید رستگار شوید. این آیه آخرین آیه سوره آل عمران است و بر چهار برنامه ارزشی تکیه نموده. واژه‌ها1- کلمه صبر به معنای ایستادگی در برابر مشکلات. تمایلات و حوادث است که در حقیقت ریشه اصلی هرگونه پیروزی مادی و معنوی است.2- صابروا. صیغه امر از باب مفاعله است یعنی از مصابره و به معنای صبر و پایداری در برابر صبر و استقامت دیگران است.بنابراین قرآن در مرحله اول دستور به استقامت می‌دهد که هر گونه جهاد با نفس و پایداری در برابر حوادث و مشکلات را شامل می‌شود و در مرحله دوم دستور به استقامت در برابر دشمن را می‌دهد و این خود نشانگر این است که تا ملتی در جهاد با نفس و اصلاح نقاط ضعف درونی پیروز نشود پیروزی او بر دشمن خارجی ممکن نیست.

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

فاستبقوا الخیرات این ما تکونوا یأت بکم الله جمیعا.پس به خوبی‌ها و نیکی‌ها پیشی گیرید هر کجا باشید خداوند همه شما را خواهد آورد. در روایات فراوانی که از ائمه معصومین علیهم‌السلام رسیده جمله‌ی (اینما تکونوا یأت بکم الله جمیعا) به اصحاب و یاران مهدی موعود علیه‌السلام تفسیر شده است.عن ابیعبدالله علیه‌السلام فی قوله:«فاستبقوا الخیرات. اینما تکونوا یأت بکم الله جمعیا».

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

الم. ذلک الکتاب لا ریب فیه. هدی للمتقین. الذین یومنون بالغیب. و یقیمون الصلوة و مما رزقنا هم ینفقون.الم. از اسرار و رموز قرآن است.این کتاب که هیچ تردیدی در آن نیست. روشنگر راه پرهیزکاران است. آنانکه به غیب ایمان آوردند و نماز را بر پای دارند و از آنچه به ایشان روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند.در آیات مورد بحث ویژگیهای متقین و پرهیزکاران مطرح شده است که عبارتند از:1- ایمان به غیب 2- اقامه صلوة 3- انفاق‌ایمان به غیب نقطه جدایی مومنان از غیر مومنان است.

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

وعد الله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات، لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون.خداوند به کسانی که از شما ایمان آورده‌اند و اعمال صالح انجام داده‌اند وعده داده که حتما آنها را خلیفه روی زمین خواهد کرد، همانگونه که پیشینیان را خلافت روی زمین بخشید و دین و آیینی را که برای آنها پسندیده پا برجا و ریشه‌دار خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را به امنیت و آرامش مبدل می‌کند.

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

و لنبلونکم بشی‌ء من الخوف و الجوع. و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین.و البته شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کمبودی از اموال و جانها و ثمرات می‌آزماییم و مژده ده صبر پیشگان را.قال الصادق علیه‌السلام: لا بد ان یکون قدام قیام القائم سنة تجوع فیها الناس و یصیبهم خوف شدید من القتل و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات. و ان ذلک فی کتاب الله لبین. ثم تلا هذه الآیة. و لنبلونکم بشی‌ء من الخوف و الجوع...

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر، ان الارض یرثها عبادی الصالحون.ما در کتاب زبور پس از تورات نوشته‌ایم که سرانجام، زمین را بندگان صالح و شایسته به ارث خواهند برد.ذکر در اصل به معنای هر چیزیست که موجب تذکر و یادآوری باشد ولی در این آیه، به کتاب آسمانی حضرت موسی (یعنی تورات) تفسیر گردیده به قرینه‌ی اینکه قبل از زبور معرفی شده است.بر اساس تفسیر دیگری (ذکر) اشاره به قرآن مجید است. 

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

آنچه در قرآن کریم از طرف خداوند بزرگ به وسیله رسول اکرم صلی الله علیه و آله به ما رسیده واجب الاطاعه است و کوچکترین تردیدی درباره آن نباید داشت، چرا که از منبع علم خداوندی سرچشمه گرفته است. از جمله بشارتهایی که در قرآن مجید در ضمن آیاتی داده شده مساءله قیام جهانی حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء و سیطره عدل و داد در عالم بعد از پر شدن آن از ظلم و جور است که مرحوم علامه نوری در مقدمه کتاب شریف «کشف الاءستار» ادعای تواتر، از فریقین (شیعه و سنی) فرموده است و این نتیجه به دست می آید که باید ظلم و تباهی از سرتاسر جهان محو گردد و جهان از عدالت پر شود، نه اینکه به خیال خام بعضی از نویسندگان، عدالت در حکومت حضرت مهدی سلام اللّه علیه تغلیبی باشد و همچنان افراد شرور، کم یا زیاد، در اجتماع دیده شوند. خیر، طبق نص صریح آیات قرآن و تفاسیر رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت سلام اللّه علیهم اجمعین پس از پر شدن عالم از ظلم و جور، قسط عدل بر آن حاکمیت خواهد یافت و همان گونه که عرض شد در این زمینه بزرگان مذهب نظیر علامه نوری و دیگران نیز دعوی تواتر نموده اند. بنابراین، دیگر جایی برای عدالت تغلیبی و طرفداران آن نمی ماند.

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

می پرسند:
اگر حکومت جهانی مهدی (عج) سراسر جهان را فرا خواهد گرفت، و پرچم اسلام و توحید در همه نقاط زمین به اهتزاز در می آید، آیا در قرآن مجید این سند محکم و بزرگ و خلل ناپذیر اسلام، سخنی در این باره به میان آمده است؟
پاسخ:
آیات متعددی که تأویل آن تطبیق با حضرت ولی عصر(عج) شده، بسیار است (در این باره به بحار، طبع جدید، ج 151 از ص 44 به بعد مراجعه گردد)، به عنوان نمونه:

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

1 (أَتی أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَستَعْجِلُوهُ) (10)
آیه شریفه در حضور حضرت صادق علیه السّلام تلاوت شد؛ فرمود: اشارتی است به قیام قائم. امر، امر ماست و آن قیام قائم ما آل محمد است. خدا با ما امر فرموده است عجله نکنیم. و این بار را بر دوش دارد، وقتی که سه گونه لشکر برایش آماده شود؛ ملائکه و فرشتگان، مؤمنان و رعب. خروج او مانند خروج رسول خدا از مکه خواهد بود و آن کلام خداست:

 

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد

1- وارثان زمین

1 قرآن در نویدی می فرماید:
«وَ نُرِیدُ أَن نّمُنّ عَلی الّذِینَ استُضعِفُوا فی الأَرْضِ وَ نجْعَلَهُمْ أَئمّةً وَ نجْعَلَهُمُ الْوَرِثِینَ * وَ نُمَکِّنَ لهَُمْ فی الأَرْضِ وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مّا کانُوا یحْذَرُونَ.» (68)
یعنی: و ما اراده کردیم به کسانی که در روی زمین تضعیف شده اند نعمتی گران، ارزانی داریم و آنان را پیشوایان (راستین) و آنان را وارثان گردانیم.
و به آنان در زمین اقتدار و منزلتی شایسته دهیم و از آنان به فرعون و ماهان و سپاهیانشان چیزی را که از آن می هراسیدند، نشان دهیم.
امیر مؤمنان علیه السلام در تأویل این آیه شریفه می فرماید: «دنیا پس از چموشی و سرکشی، بسان شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می کند و آن را برای بچه اش نگه می دارد، به ما روی خواهد آورد.»(69)

براي مشاهده مطلب به صورت کامل به ادامه مطلب مراجعه کنيد